SAGA-kveld på Friluftshuset

Torsdag var SAGA-gjengen samlet på Friluftshuset for å vise fram dokumentaren som hadde premiere på Fjellfilmfestivalen i september.

I overkant av femti stykker var møtt opp for å få med seg det to uker lange eventyret fra Lillehammer til Snøhetta. I forkant av filmen var det en kort spørsmål/svar-sesjon med deltakerne og turlederne.

Kaweh Almassy, som var turleder, forteller at han var i tvil om alle ville fullføre hele turen.

– Vi hadde med fem deltakere der fire av dem var helt ferske. At alle klarte denne turen er en stor bragd og noe som helt klart overgikk mine forventninger. Jeg tror det på mange måter skyldes betydningen det å fullføre og nå Snøhetta fikk for hver enkelt deltaker og hvordan de fungerte som et team.

Han nøler ikke med å anbefale turen til andre som ønsker seg en utfordring.

– Jeg vil si at selv om SAGA tas som en sammenhengende tur, så er den overkommelig for folk flest. Men man kan jo dele opp ruten i flere turer. Så ikke bare vil jeg si at den er overkommelig for folk flest, jeg ville anbefalt turen til alle som vil ha en naturopplevelse for livet. Dette er en tur jeg ville satt på enhver bucket list. Bare det å bo på hyttene på denne ruta er i seg selv en fantastisk opplevelse, forteller han.

Kawehs tre høydepunkter fra SAGA-turen:

1. Det første høydepunktet underveis var den første følelsen av at man var kommet opp på fjellet, den samme dagen kom vi til et spektakulært åsyn av mektige fjell i horisonten. Da får man en liten følelse av å være som hobbiten i filmen med samme navn, eller Frodo i Ringenes Herre;  en liten sjel på reise i mektige omgivelser og med et mål lang borte i det fjerne.

2. Det andre høydepunktet var først synet, dernest slitet mot toppen og tilslutt øyeblikket da vi besteg Rondslottet på etappen fra Bjørnhollia til Rondvassbu. Det var en vakker og idyllisk topptur som jeg er usikker på om jeg klarer å toppe. Når topper som Vinjeronden og for min egen del Rondslottet ble en del av turen på vei til Rondvassbu, og været og utsikten holdt seg nesten like fin, så ble det hele en opplevelse som nesten kunne få selv en ateist som meg litt mer tilbøyelig for å legge til noe mellom himmel og jord.

3. Det siste store høydepunktet er helt klart Snøhetta. Turen opp var ikke like slitsomt som Rondslottet, men herlighet for en gave å komme på toppen, også denne dagen i klarvær, og få den utsikten. Jeg har aldri sett maken. Man føler virkelig at man befinner seg på et av Norges tak og speider ut over halve kongeriket. For min del ble de siste stegene opp mot toppen så overveldende og emosjonelt intenst at jeg på toppen gikk i knestående og hulka i et minutt før jeg klarte å ta meg nogenlunde sammen. Selv om det var mer en personlig greie, så var det en så mektig opplevelse at det utløste en salig storm av blandede følelser og minner. Det bare presset seg opp til overflaten og overveldet på en måte jeg ikke har opplevd.

Dag 1: Lillehammer - Hornsjø, ca 15 km, ca 4-5 t

Dag 2: Hornsjø - Djupslia (selvbetjent), ca 20km, ca 6-7t

Dag 3: Djupslia - Vetåbua (selvbetjent), ca 17km, ca 5-6t

Dag 4: Vetåbua - Jammerdalsbu (selvbetjent), ca 21km, ca 6-7t

Dag 5: Jammerdalsbu - Gråhøgdbu (selvbetjent), ca 18km, ca 5-6t

Dag 6: Gråhøgdbu - Eldåbu (selvbetjent), ca 18km, ca 6-7t

Dag 7: Eldåbu - Bjørnhollia, ca 16km, ca 5-6t

Dag 8: Opphold Bjørnhollia

Dag 9: Bjørnhollia - Rondvassbu

Dag 10: Rondvassbu - Øvre Dørålseter, ca 18km, ca 5-6t

Dag 11: Øvre Dørålseter - Grimsdalshytta, ca 16km, ca 4-5t

Dag 12: Grimsdalshytta - Hjerkinn Fjellstue, ca 18km, ca 5-6t

Dag 13: Hjerkinn Fjellstue - Reinheim (selvebetjent), ca 23km, ca 7-8t

Dag 14: Reinheim - Snøheim, ca 13km, ca 7t

Dag 15: Hjemreise