Fellestur/kurs 

Oppdatert 25/5-20 med Covid-19-tilpasning

Ønsker du å delta på fellestur eller kurs sammen med likesinnede, turglade mennesker? Da bør du ta en titt på turprogram og finne en tur som passer deg! Har du spørsmål angående fellestur eller kurs, finner du et utvalg ofte stilte spørsmål under. 

    1. Hvordan finner jeg en fellestur eller et kurs jeg kan melde meg på? 

    Vi har mange brosjyrer for de forskjellige målgruppene hvor du får oversikten over turer, men den beste og mest detaljerte og oppdatert informasjon finner du på denne siden: turer og aktiviteter. Her kan du søke etter tidspunkt, områder, målgruppe, om du ønsker kurs eller fellestur og mange flere alternativer. 

    2. Hvem melder seg på fellesturer og kurs? 

    Alle typer mennesker! Om turen passer spesielt for en aldersgruppe eller om det er kriterier, så vil det stå på informasjon om turen. Eksempel: "55 +" eller turen passer barn fra 6 år". "Singeltur" er også en kategori hvor gjerne folk som ønsker turfølge til fremtidige turer bl.a. melder seg på. Om man leser turbeskrivelsen finner du ut hvem turen passer for.  

    3. Hvem bor jeg på rom med - Covid-19

    Nå er det regler mtp hvor tett man kan bo på rom. Hver enkelt betjente hytte har sine lokale tilpasninger og vil plassere deltakere på rom med hverandre, men med god nok plass til at man kan overholde 1-metersregelen. Rommene kan variere fra 4-sengsrom til større rom. Når deltakere er fordelt på rom er det ingen andre utenom DNT-turen som bor på samme rom. Alle deltakere på voksen og senior-turer i 2020 får utdelt sengetøy på DNTs betjente hytter.

    Barnefamilier bor på rom sammen.

    4. Nye turer - Covid 19

    I år har vi måttet avlyse mange av de programførte turene våre - de som ble produsert før Covid-19 kom. Alle som ble/blir offer for avlyste turer får direkte beskjed via e-post (telefon om du ikke har e-post). 

    Vi har satt opp et helt nytt turprogram for alle målgrupper, tilpasset smittevernstiltakene. Turprogrammet er pr 25/5 ikke helt komplett da vi produserer turer fortløpende for å erstatte det avlyste programmet. Følg med på våre nettsider, abboner på nyhetsbrevet og hold deg oppdatert via DNT Oslo og Omegns facebook-sider. Oppdateringer kommer etterhvert som programmet og nyhetene blir rullet ut.

    5. Jeg skal gi bort en fellestur i gave. Kan jeg holde dette hemmelig? Hvem får informasjon? Hva betyr "bestiller" og "deltaker" når jeg melder på? 

    Om du ønsker å gi bort en gave - og holde det hemmelig- ber vi deg om å kontakte oss for å melde deg på. Ring turinformasjonen på 22 82 28 00. 

    6. Hva betyr at en tur er markert som krevende? 

    Dagsetapper på inntil ca. 25 km, delvis utenom merkede løyper. Passer for deg som er i god form og har noe fjellerfaring. Her kan du lese mer om gradering av turene. ​​​​​​​ På turene i sommer vil vi ha to turledere pr tur og derfor muligheten til å dele deltakerne etter nivå og turønsker. Derfor er de fleste turene satt til "middels".

    7. Turen er fullbooket, men det er mulig å melde seg på venteliste. Hvordan fungerer det med venteliste? 

    Om det dukker opp ledig plass og du får mulighet til å bli med, blir du kontaktet på mail - noen ganger telefon - av administrasjonen. Oftest skjer dette tett opp mot tidspunktet på turen. Å være på venteliste er ikke bindende, men det er fint om du gir beskjed til oss om du ikke lenger ønsker å stå på venteliste.  

    På singelturer har vi en viss kjønnsfordeling, og man kan oppleve at man ikke får bestilt selvom det er ledige plasser. Det er fordi turen er fulltegnet av ett kjønn. Ofte er damene raskest ute med å bestille plasser på singelturer, så vi må passe på at det plass til menn også - selv om de melder seg på senere.

    8. Jeg ønsker å melde meg på en tur og lurer på hvor mange som allerede er påmeldt? 

    Finn turen/kurset du ønsker å sjekke på denne siden: Turer og aktiviteter. Trykk "Meld deg på". I neste vindu vil det stå hvor mange plasser det er igjen. Om du ikke er innlogget på dnt.no må du logge inn for å se dette. Du kan ha din egen bruker på dnt.no, selv om du ikke er medlem. På voksenturene fra hytte til hytte i fjellet er det ca 14 plasser, men dette tallet varierer fra tur til tur avhengig av f.eks. kapasitet på hyttene. 

    9. Er dusj inkludert i turpakken?

    Dusj er inkludert i tur pakken der vi benytter DNT Oslo og Omegn sine betjente hytter. På private hytter varierer det om du må betale for dusj eller ei. Dette har vi ikke fullstendig oversikt over. Deltakerne betaler selv for dusj på disse hyttene. Ta gjerne en titt på hyttenes egne nettsider. Følg smittevernreglene på hver enkelt hytte.

    10. Fakturaen jeg har fått må være feil, hvem kan hjelpe meg med dette? 

    Vi kan hjelpe deg. Kontakt turinformasjonen per mail og forklar situasjonen. 

    11. Jeg vil melde meg på en tur som er arrangert av et annet lokallag, f.eks. Trondhjems turistforeningen,  kan dere hjelpe meg med det? 

    Dessverre, vi har bare mulighet til å bistå om du skal dra på tur med DNT Oslo og Omegn. Kontakt det turlaget som arrangerer turen. 

    12. Hva dekker avbestillingsbeskyttelse? 

    Avbestillingsbeskyttelsen er valgfri og du kjøper den når du melder deg på en tur. Den dekker turprisen om du blir forhindret fra å delta på turen. Merk at du må ha legeerklæring. Du kan lese mer om avbestillingen her under punkt 7. 

    13. Covid-19 - Avlyste turer

    Vi har dessverre måttet avlyse mange av våre fellesturer i vinter og til sommeren pga smittevernsreglene rundt Covid-19. Det er store begrensninger i kapasitet på hytter og transportmidler, selvbetjeningshytter i fjellet som ikke har bookingssystem på plass pr 25/5 og andre elementer i turpakkene som blir vanskelig å håndtere.

    Alle får refundert det innbetalte beløp i sin helhet om et arrangement blir avlyst. Om du ønsker å delta på en annen tur, må du melde deg på nytt og betale på nett. Om du ikke har råd til å betale to turer og venter på refusjon på en avlyst tur, ta kontakt med faktura@dntoslo.no så vil din refusjon bli prioritert.

    14. Jeg ønsker å ta med hunden min på fellestur/kurs. Går det bra? 

    Dessverre, så kan man ikke ta med hund på fellestur. Denne beslutningen er tatt med hensyn til allergikere, hyttene sin kapasitet og utfordringer med transport. 

    15. Jeg har meldt meg på en fellestur/kurs i regi av DNT Oslo og omegn. Kan jeg melde meg av uten kostnad? 

    Om det er 30 dager til avreise eller mer, så refunderer vi hele beløpet. Vi beholder likevel 300 kr i administrasjonsgebyr. Du kan lese mer om avbestilling og vilkår her. 

    16. Jeg meldte meg akkurat inn i turistforeningen og ønsker å melde meg på en fellestur/kurs. Når jeg skriver inn medlemsnummeret jeg fikk, kommer det opp som ikke gyldig. Jeg får dermed feil pris. Hva gjør jeg? 

    Det tar cirka en virkedag før ditt nye medlemsskap blir registrert i alle datasystem. Vi beklager denne forsinkelsen. Om det er mange ledige plasser på turen, så kan du vente en dag, og prøve igjen. Om det er viktig for deg å få turen booket med en gang, kan du ringe eller komme innom turinformasjonen i Storgata 3 eller Friluftshuset på Sørenga. Vi har dessverre ikke mulighet for å refundere "ikke medlems - tillegget" dersom du melder deg på uten gyldig medlemsskap.  

    17. Kan jeg bytte fra en tur til en annen? 

    Ja, det kan du! Kontakt turinformasjonen så hjelper de deg. Vi gjør oppmerksom på at et administrasjonsgebyr på 300 kr blir lagt til ved endring av tur. Hvis du bytter tur for tett opp til avgang, vil det regnes som en avbestilling. For å se alle vilkår for deltakelse, se vilkår for deltakelse. 

    18. Jeg kan ikke finne turen min på "min side", er jeg da ikke påmeldt? 

    DNT Oslo har eget bookingsystem og turene du er påmeldt med oss vises dessverre ikke på minside på dnt.no. Når du meldte deg på turen skal du normalt sett ha fått en bestillingsbekreftelse på mail. Sjekk gjerne søppeleposten din. Finner du ikke, ber vi deg kontakte turinformasjonen.  På sikt skal også DNT Oslo og Omegn sine aktiviteter finnes igjen på "Min side"

    19. Hvor mye betaler jeg når jeg melder meg på? Når kommer restfakturaen? 

    Når du melder deg på en tur betaler du opp til 5000 kr pr bestilling med bankkort med en gang. Koster turen mer enn 5000 kr, vil du få faktura på resten av bestillingen noen uker før turen går. Har du ikke fått faktura og venter at den kommer? Sjekk søppeleposten din. Vi ser at de av og til gjemmer seg der. 

    20. Jeg har fått faktura for en tur og har ikke betalt innen fristen. Er jeg fremdeles påmeldt? 

    Du blir ikke meldt av tur selv om du ikke har betalt innen fristen. For å slippe purregebyr ber vi deg betale innen fristen eller så fort du finner ut av dette. 

    21. Kan jeg reservere plass på en tur og tenke meg litt om før jeg bestiller? 

    Dessverre, det har vi ikke mulighet for. For å ha plass på en tur må du bestille. 


    Stor glede når man når toppen sammen!
    Stor glede når man når toppen sammen! Foto: Kjell Erik Reinhardtsen