11 fine fotturer i Oslo-området

Foto: Eivind Haugstad Kleiven

Cuba-tur eller kryssing av Grønland vinterstid. Oslo byr på mange fine turer til fots - også vinterstid.

Snøen laver ned og osloborgere strømmer ut i Marka med ski på beina. Men om du ønsker et mer sentrumsnært alternativ til Marka har Oslo mange fine nærturer å by på. I denne artikkelen får du tips til fine turer til fots i Oslo og omegn.

På tur langs Alnaelva i Groruddalen

Startsted: Groruddalen
Lengde: 3,3 km

Fra Grorud T-bane kan du gå nordover mot Alunsjøen. Her får du en fin og gradvis overgang til Marka. Følger du elva sørover går du forbi Leirfossen, elvas største fossefall, og nedover mot Hølaløkka. Følg elva videre mot Grorud togstasjon, gjennom hele Alnaparken til Alfaset. Fine rasteplasser ved Hølaløkka og Salamanderdammen i Alnaparken.

Tips:
Følg elva videre nedover mot sentrum. Du kan gå langs Alnaelva hele veien fra Grorud T-bane til Kværner i ett strekk. Elva går foreløpig i rør under Alnabruterminalen og mellom Kværner og Kongshavn.

Kyststien i Asker: Fra vollen til Elsnes

Område: Asker
Lengde: 3,2 km

Hva er vel bedre enn å fylle lungene med frisk sjøluft? Visste du at den virker beroligende? Prøv denne turen til alle årstider. Du har øyekontakt med fjorden nesten hele veien.

Kyststien langs vestsiden av Oslofjorden er nesten sammenhengende fra Oslo til Larvik. I Asker går stien fra Holmen til Røyken grense og er en av de mest populære turstiene i kommunen.

Mærradalen til Frogner

Lengde: 6,8 km

Fra Hovseter T bort til Mærradalen (gå under Sørkedalsveien) og følge turstien ned til Radiumhospitalet. Gå under Ring 3, ta gangvei og sti bort til Ekely, Edvard Munchs atelier. Videre via Hoff, over Hoffselven til Silkestrå og Skøyen kirke (kafé). Liten omvei rundt Skøyenparken med Den engelske parken, til Arnstein Arnebergs vei (hus med særpreget arkitektur) og ned langs Frognerelven til Drammensveien og Thune buss/trikkholdeplass.

Tøyen politihus til Grønland

Lengde: 3,3 km

Start fra Tøyen T-banestasjon og gå mot det gamle Munchmuseet. Fortsett gjennom Botanisk Hage og fortsett ned Motzfeldtsgate til du tar til venstre i Norbygata og fortsetter bort Grønlandsleiret. Følg så gangstien rundt Politihuset der du passerer en lekeplass på venstre side. Stien går opp i parken rett etter at du har passert den (film)historiske Egon Olsens Alle. Hold til venstre forbi Klosterenga og videre rundt fengselet der du kan studere overgangen mellom gammel og ny byggeskikk. Når du nesten har rundet politihuset, kan du ta Sigurds Gate til høyre etter gangfeltet og fortette ned Kolstadgata til du er tilbake på T-banestasjonen. Dette er en tur på om lag 3 km.

Opplevelser langs Øverlandselva

Område: Bærumsmarka
Lengde: 8,5 km

Denne turen har tatt inspirasjon fra Bærum Elveforum sin brosjyre om Øverlandselva - "Opplevelser langs Øverlandselva". Denne turen er flott og går langs elvebredden, helt fra Sandvika sentrum til Sæteren Gård i Bærumsmarka - fra byen til marka, helt enkelt!

Norgesrunden på Bygdøy

Lengde: 2,5 km

Dette er en fin liten rundtur med utgangspunkt i Telemark over blant annet Hardanger og Finnmark. Det er mange nydelige utsiktspunkt og flotte solhellinger. I Hallingdal kan du se over til Valdres, og i Sunnfjord- og Nordfjord er området ved oppgangssaga en yndet rasteplass. Rundturen gir deg en deilig smak av Norge, og passer for barn, voksne og pensjonister.

Kyststi fra Fagerstrand til Alværn på Nesodden

Område: Nesodden
Lengde: 14,6 km

Opplev Nesoddens natur og kystkultur på en tur langs sjøen. Ruta går over svaberg, på stier og gamle ferdselsveier og langs hytteveier og småveier. Turen følger merket Kyststi og går vekselsvis i strandkanten, gjennom små skogholt og hytteområder forbi gamle brygger og gjennom små tettsteder. Du passere flotte utsiktspunkt som Oleannas utsikt ved Fjellstrand der det også en en siktskive som viser hva du ser på den andre siden av Oslofjorden. Ruta passerer gamle isdammer der man på 1800-tallet tok ut is for eksport til ulike steder i Nord-Europa. Gamle gruver finner du bl.a ved Svestad der det også er en strand med kvarts som ble hentet ut på 1800-tallet. Det er mulig å starte og avslutte turen flere steder underveis da det er flere busstopp på bilveien som løper parallelt med ruta.

Løkenes kystlandskap med løk

Område: Asker
Lengde: 6 km

Bli med til halvøya som stikker ut mellom Leangen og Blakstadbukta! Gamle askerbøringer ga halvøya navnet Laukenes fordi det vokste vill løk her. Her er det mange fine stier å følge. Ytterst ligger Konglungen med gammel bebyggelse etter fiskere og sjømenn.

Hvervenbukta

Område: Oslo
Lengde: 1,5 km

Følg fin kyststi fra Hvervenbukta til Fiskvollbukta, med utsikt utover Oslofjorden og Nesodden. Fra Fiskvollen kan du ta bussen, eller du kan gå tilbake til Hvervenbukta. Turen er ca. 1,5 km en vei.

Fra Nordpolen til Cuba

Område: Oslo
Lengde: 4,8 km

Beskrivelse av turen – Nordpolen (Oslo) er plassen i krysset mellom Sandakerveien og Grefsenveien. Ta Jerusalem bro over Akerselva, videre forbi Torshov kirke og til Torshovdalen for å se skulpturen Hodet til Marianne Heske. Avstikker gjennom Torshovparken til Hegermanns plass med «Oksefontenen» i bronse, utført av Asbjørg Borgfeldt. I området Torshov se etter mange gater/plasser oppkalt etter norske komponister. Fra nederst i Torhovsdalen gjennom Rodeløkka til Sofienbergparken med Sofienberg kirke og Mosaisk gravlund. Deretter via Grünerløkka til Cuba bru og Vulkan med Mathallen.

Meisetur langs Lysakerelva

Område: Oslo Vest
Lengde: 3,6 km

Vi starter fra Jar skole hvorfra vi følger vestsida av elva oppover til Bærumsveien hvor vi krysser over på østsida (Oslo). Man kan enten snu her eller fortsette frem til brua ved Lysejordet. Derfra følger man vestsida av elva tilbake til Bærumsveien. For å komme tilbake på stien følges Bærumsveien ca. 100m østover (venstre) til man kan komme ned til tunnellen. Fra tunnellen tilbake til Jar kan man med fordel følge østsiden av elva. Ca. 1.5 times tur med mulighet for etterfølgende lunsj og stell på CC Vest.